Diety warzywne

Diety warzywne

Są trzy podstawowe rodzaje diet warzywnych:

  • wegetariańska
  • wegańska
  • wegetariańska z rybą

Dziś postaramy się opowiedzieć trochę więcej na temat tej ostatniej diety, gdyż jej popularność stale rośnie!

 

Dieta wegetariańska z rybą – jak to z tym jest?

Jedzenie wegetariańskie stało się w ostatnich latach coraz bardziej popularne, a ludzie mogą wybierać ten sposób jedzenia z powodów etycznych, środowiskowych, religijnych lub zdrowotnych. Dieta wegetariańska kładzie nacisk na pokarmy roślinne i obejmuje niektóre pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Z tego względu wiele osób może się zastanawiać, czy wegetarianie jedzą ryby i owoce morza? Założenia diety czysto wegetariańskiej wykluczają spożycie ryb i owoców morza, jednak jeżeli nie chcesz całkowicie eliminować ich z diety jest na to rozwiązanie. Dieta wegetariańska z rybą to coś dla Ciebie!

Dieta wegetariańska, a dieta peskatariańska

Wegetarianie nie jedzą mięsa zwierząt. Zatem zgodnie z tą definicją ryby i owoce morza nie są wegetariańskie. Niektórzy wegetarianie, znani jako laktoowowegetarianie, jedzą niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jajka, mleko i ser. Mimo to nie jedzą ryb. Jeśli wegetarianie włączają do swojej diety ryby i owoce morza, ale nadal unikają mięsa innych zwierząt, są uważani za peskatarian. Jednak określenie dieta peskatariańska lub dieta wegetariańska z rybą może zależeć od interpretacji. Niektórzy ludzie mogą nadal uważać tych, którzy w większości są na diecie w pełni opartej na roślinach – z rzadkim spożywaniem ryb i owoców morza – za wegetarian. Ci, którzy przestrzegają innych form odżywiania się głównie roślinnych, takich jak dieta fleksitariańska, mogą również jeść ryby i owoce morza.

Czym jest dieta peskatariańska?

Dieta pescatariańska to zasadniczo dieta wegetariańska lub wegańska, która obejmuje ryby i inne owoce morza, ale nie obejmuje mięsa. Stąd termin ten pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego rybę „pesce” i „wegetarianin”. Oprócz unikania mięsa niewodnego, nie ma ścisłej formuły, której musisz przestrzegać, aby zostać pescatarianami. Biorąc to pod uwagę, diety peskatarne są uważane za zdrowe, ponieważ są oparte głównie na roślinach i zawierają bogate w składniki odżywcze ryby i owoce morza.

Co jedzą peskatarianie?

Typowa dieta peskatariańska jest przede wszystkim dietą wegetariańską z rybą

Co znajduje się w jadłospisie peskatarian?

  • Produkty pełnoziarniste i produkty zbożowe
  • Rośliny strączkowe w tym fasola, soczewica, tofu i hummus
  • Orzechy i masła orzechowe,
  • Nasiona, w tym konopie, chia i siemię lniane
  • Nabiał, w tym jogurt, mleko i ser
  • Owoce
  • Warzywa
  • Ryby i skorupiaki
  • Jajka

Czego unika się w jadłospisie peskatarian?

  • Wołowiny
  • Wieprzowiny
  • Kurczaka
  • Indyka
  • Jagnięciny
  • Dziczyzny

Korzyści wynikające ze stosowanie diety wegetranskiej + ryby

Poza dodaniem białka do diety czysto wegetariańskiej, pescetarianizm niesie ze sobą kilka waznych korzyści zdrowotnych.

Obniżone ryzyko chorób serca

Ryby zawsze były znane jako produkt zdrowy dla serca. Przeprowadzone liczne badania, które potwierdzają, że ludzie, którzy jedzą ryby, mają niższe ciśnienie krwi, niższe ryzyko wystąpienia nieprawidłowych rytmów serca i mniej śmiertelnych ataków serca niż ci, którzy nie włączają ryb do swojej diety.Oprócz tego kwasy tłuszczowe omega-3 (EPA i DHA) znajdujące się w rybach są znane z kontrolowania i wspomagania leczenia stanów zapalnych w organizmie. Badania pokazują, że codzienne spożywanie EPA i DHA może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca i zgonów z powodu chorób serca, czasami tak samo skutecznie jak leki na receptę, takie jak statyny.

Obniżone ryzyko chorób przewlekłych

Niektóre badania pokazują, że cukrzyca typu 2, podczas której występuje  upośledzenie sposobu, w jaki organizm reguluje i wykorzystuje cukier (glukozę) jako paliwo, może być lepiej regulowana poprzez spożywanie większej ilości ryb. Jedno z badań wykazało, że stosowanie diety pescetariańskiej obniżyło ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 o 24-49%.

Kontrola wagi i obniżenie BMI

W porównaniu z osobami, dla których mięso stanowi główny składnik diety, pescetarianie spożywają mniej tłuszczów nasyconych, cholesterolu i sodu. Ponadto, mają tendencję do obniżania swojego BMI i kontrolowania przyrostu masy ciała ze względu na zwiększoną ilość witamin i minerałów, które łatwiej znaleźć w diecie pescatariańskiej.

Lepsze odżywianie

Diety pescetariańskie mają zazwyczaj wyższą jakość odżywczą niż diety niewegetariańskie, które zawierają mięso. Pesketarianie zazwyczaj spożywają dużą ilość owoców i warzyw, a także spożywają pokarmy o niższej zawartości niezdrowych tłuszczów i sodu. Ogólnie rzecz biorąc, przekłada się to na dietę, która jest bardziej odżywcza niż ich wszystkożerne odpowiedniki.

Łatwiej przyswajalne żelazo

Nawet bez spożywania czerwonego mięsa lub drobiu, peskatarianie są wstanie dostarczać niezbędne ilości żelaza hemowego. 100 gram ostryg, małży, mięczaków lub omułków zawierają taką samą ilość żelaza jak 100 gram wątroby wołowej lub kurzej, 100 gram sardynek w puszce w oleju zawierają taką samą ilość żelaza jak 100 gram gotowanej wołowiny. Jeśli chodzi o żelazo niehemowe pochodzące ze źródeł roślinnych, wchłanianie jest trudniejsze. Istnieją jednak rozwiązania! Połączenie niehemowych źródeł żelaza z pokarmami bogatymi w witaminę C może zwiększyć wchłanianie żelaza nawet pięciokrotnie.

Dlaczego ludzie decydują się na dietę wegetariańską z rybą?

Częstym powodem przyjęcia diety peskatarnej jest poprawa zdrowia. Spożycie ryb, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, poprawiają przepływ krwi do mózgu i mogą hamować choroby mózgu, jest bardzo dobrą alternatywą dla kogoś kto chciałby przejść na dietę wegetariańską, a nie jest w stanie całkowicie zrezygnować ze spożycia mięsa. Nie daj się jednak zwieść, to nie jest dieta wyłącznie rybna. Peskatarianie zazwyczaj jedzą dwa lub cztery posiłki z owoców morza w ciągu tygodnia. Wiele z ich cotygodniowych posiłków i przekąsek jest zgodnych z dietą śródziemnomorską .

Oprócz korzyści zdrowotnych, ludzie wybierają dietę pescatariańską z powodów etycznych. Z ekologicznego punktu widzenia, pekatarianizm obniża ślad węglowy całej diety. Wpływ na środowisko i ilość energii potrzebna do żywienia zwierząt gospodarskich przekracza ich wartość odżywczą. W kontraście do diety wegetariańskiej, pesketarianizm zapewnia wiele sposobów na utrzymanie urozmaicenia diety.