Dla wielu osób mięso jest najważniejszym składnikiem każdego posiłku. Jednak ograniczenie lub całkowite odstawienie mięsa może pomóc Ci stać się zdrowszą wersją samego siebie. Dieta wegetariańska może przynieść wyjątkowe korzyści zarówno dla organizmu, jak i dla środowiska. Tak więc, niezależnie od tego, czy rozważasz przejście na dietę wegetariańską, czy też jesz w ten sposób od lat, przyjrzyjmy się niektórym wyjątkowym korzyściom płynącym z wyeliminowania mięsa z diety.

Dieta wegetariańska i jej różne rodzaje

Po pierwsze, dieta wegetariańska może odnosić się do kilku różnych wzorców żywieniowych. Ogólnie rzecz biorąc, dieta wegetariańska zawiera produkty pochodzenia niezwierzęcego, takie jak owoce, warzywa, ziarna, orzechy itp. Ale jeśli chodzi o produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jajka i nabiał, istnieją różnice między poszczególnymi dietami wegetariańskimi.

Dieta wegetariańska dzieli się na następujące grupy:

  • Wegetariańska (lacto-ovo): Dieta, która wyklucza mięso i owoce morza, ale zawiera nabiał i jajka. Najbardziej popularna ze wszystkich diet opierających się na wykluczeniu produktów odzwierzęcych.
  • Laktowegetariańska: Dieta, która wyklucza mięso, owoce morza i jaja, ale zawiera nabiał.
  • Owowegetariańska: Dieta, która wyklucza mięso, owoce morza i nabiał, ale zawiera jaja.
  • Peskatariańską: Dieta, która wyklucza spożycie mięsa, ale zawiera ryby i owoce morza. Powszechnie znana jest po prostu jako dieta wegetariańska z rybą.
  • Wegańska: Dieta, która wyklucza mięso, owoce morza, nabiał i jajka. Najbardziej restrykcyjna i eliminująca największą ilość produktów.

Należy pamiętać, że dieta wegetariańska to ogólne podejście do odżywiania. Nie zawiera ona specyficznych makro i mikro wymagań. Dieta ta skupia się po prostu na spożywaniu większej ilości pokarmów pochodzenia roślinnego.

Korzyści płynące z diety wegetariańskiej

Stosując dietę wegetariańską, która zapewnia wystarczającą ilość składników odżywczych, ten rodzaj diety może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Oto kilka z nich, które są szczególnie warte uwagi.

1. Poprawa zdrowia serca

Wykazano, że dieta wegetariańska pomaga zwiększyć zdrowie serca na wiele różnych sposobów.

  • Obniżenie ciśnienia krwi
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca
  • Obniżenie poziomu cholesterolu

Dieta wegetariańska może oferować te zdrowe dla serca korzyści dzięki żywności, która jest bogata w błonnik i tłuszcze nienasycone. Oba te składniki odżywcze pomagają zarządzać poziomem cholesterolu w organizmie. Ponadto, dieta wegetariańska ma niższy poziom tłuszczów nasyconych, tłuszczów całkowitych i cholesterolu w diecie w porównaniu do diety opartej na mięsie.

2. Pomoc dla środowiska

Stosowanie diety wegetariańskiej może również przynieść korzyści dla środowiska. Zwierzęta emitują gazy cieplarniane, co skutkuje powstawaniem większego śladu węglowego niż przy uprawie warzyw czy zbóż. W rzeczywistości, dieta oparta na mięsie zwiększa emisję dwutlenku węgla 2,5 razy bardziej niż dieta roślinna. Emisja gazów cieplarnianych przyczynia się do globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych na całym świecie. Poza przyczynianiem się do powstawania gazów cieplarnianych, dieta oparta na mięsie wymaga wielu innych zasobów. Zwierzęta potrzebują wody, aby przeżyć i się rozwijać. Do wyprodukowania jednej piersi z kurczaka potrzeba ponad 140 litrów wody. Natomiast rośliny zazwyczaj nie potrzebują tak dużo wody w ciągu całego życia w porównaniu z ich wydajnością. Badanie przeprowadzone przez Komisję Europejską wykazało, że dieta wegetariańska może zmniejszyć zużycie wody o 27% do 41%. Ponadto, zwierzęta potrzebują więcej powierzchni niż rośliny, aby móc się rozwijać. W szczególności bydło zajmuje więcej gruntów rolnych niż inne zwierzęta domowe i uprawy razem wzięte! Dieta wegetariańska wymaga mniej niż połowy gruntów rolnych, których potrzebują zwierzęta domowe.

3. Zapobieganie cukrzycy typu 2

Dieta wegetariańska może także pomóc w uniknięciu cukrzycy typu 2 w starszym wieku. W badaniach wykazano, że stosowanie diety wegetariańskiej wiąże się z 35% do 53% niższym ryzykiem zachorowania na cukrzycę. Jak żywność pochodzenia roślinnego może pomóc w zmniejszeniu ryzyka cukrzycy? Czynniki ryzyka cukrzycy typu 2 obejmują otyłość i rozmieszczenie tłuszczu w organizmie. Tkanka tłuszczowa powoduje, że organizm jest bardziej odporny na działanie insuliny. Dieta oparta na roślinach zmniejsza ilość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, co z kolei może pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej.

4. Zadbaj o ostrość swojego mózgu

Żywność pochodzenia roślinnego może pomóc w utrzymaniu zdrowia i sprawności układu nerwowego. Badania wykazały, że spożywanie większej ilości pokarmów roślinnych może być powiązane z niższym wskaźnikiem demencji, choroby Alzheimera i zaburzeń funkcji poznawczych. Może to wynikać z faktu, że produkty i pełne ziarna są bogate w polifenole, które spowalniają rozwój chorób neurodegeneracyjnych.

5. Zmniejszenie ryzyka chorób przenoszonych przez żywność

Czy kiedykolwiek miałeś zatrucie pokarmowe? Nie jest to przyjemne. Podczas gdy jedzenie wegetariańskie nie eliminuje całkowicie ryzyka chorób przenoszonych drogą pokarmową, to jednak znacząco zmniejsza to ryzyko. Dzieje się tak, ponieważ mięso, drób, owoce morza i ryby są najczęstszymi sprawcami chorób przenoszonych przez żywność. Dieta wegetariańska będzie najlepszym wyborem dla osób z wrażliwym układem pokarmowym.

Dieta wegetariańska – czy warto?

Dieta wegetariańska może pomóc poprawić ogólny stan zdrowia i zmniejszyć ryzyko powikłań zdrowotnych. Należy jednak przestrzegać odpowiednich porcji i poziomów składników odżywczych niezbędnych dla organizmu. Jednak nie musisz być ścisłym wegetarianinem, aby cieszyć się tymi korzyściami. Możesz spróbować jeść wegetariańsko 1 lub 2 posiłki w każdym tygodniu. Dieta wegetariańska z rybą, dieta laktowegetariańska czy dieta ovowegetraiańska sa wybroami dla ludzi, któzy chcą coś zmienić, jednak nie są w stanie całkowicie zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego.